Abiturienttien syväluotaus koettuun ja nähtyyn
Tiistai oli matkamme viimeinen ja ehkä myös tapahtumarikkain
päivä. Ohjelmamme oli tiivis ja runsassisältöinen. Tässä kirjoituksessa
keskitymme pohtimaan matkaamme Pietarista Viipuriin. Päivän suunnitelma kulki
kutakuinkin seuraavasti: aamupäivällä siirtyisimme Viipuriin, reitin
mukaillessa jatkosodan loppuaikojen suomalaisten lopullista perääntymistä
kannakselta. Puoliltapäivin nauttisimme
lounaan Viipurin Pyöreässä tornissa, ja iltapäivän kiertelisimme sotahistorioitsija
Bairin johdolla Viipurissa ja Tali-Ihantalan taistelupaikoilla.
Aloitimme Venäjän-ekskursiomme kotitaipaleen hyvissä ajoin
tiistaiaamuna Pietarista. Poistuessamme ruuhkaisesta kaupungista reittimme
poikkesi mystisen “trollitehtaana” tunnetun rakennuksen kautta. Viralliselta
nimeltään paikka on Internetvalvontavirasto, eikä itse rakennuskaan juuri
herätä mielikuvia suuntaan tai toiseen. Kuitenkin virastossa tiedetään
työskentelevän ainakin 400 “trollin”, joiden työnkuvaan kuuluu monialainen
mielipidevaikuttaminen eurooppalaisten ja amerikkalaisten keskuudessa. Emme
pysähtyneet paikalla, vaan opettajamme luennoivat meille opiskelijoille
bussista käsin tietojaan ja näkemyksiään virastosta.
Täkäläinen aamuliikenne oli sen verran tukkoista, että jo
keskustasta ulospääsy vei busseinemme toista tuntia. Viimein kehäteiden
ulkopuolelle päästyämme saimme ihailla silmiä hivelevää Leningrad Oblastin
lähiömosaiikkia eri-ikäisine -kokoisine ja ennen kaikkea -kuntoisine
rakennelmineen. Kontrasti esikaupungin krumeluureihin oli valtaisa, kun nyt
ympäristömme täyttivätkin miljoonakadun loisteen sijaan luonnottoman näköiset
lähiöhirviöt täynnä betonibrutalistisia suomaalta kymmenien metrien korkeuksiin
nousevia asumissiiloja, joiden välejä täplittivät hoitamattomat joutomaat.
Matkamme edetessä kohti länttä saavutimme pian Suomen vanhan
rajan, Siestarjoen, jolle pysähdyimme toviksi. Paikka sinänsä ei ollut kovin
näyttävä, mutta nyt sen konkreettisesti nähneenä, tykinkantaman päässä Venäjän
kakkoskaupungista, ymmärtää hyvin, miksi Stalin niin hanakasti halusi tätä
rajaa lähteä talvisodassa siirtämään.
Noin pari tuntia Pietarista lähdön jälkeen saavuimme
Terijoelle. Paikalla on värikäs historia kauppapaikkana kylpyläkaupunkina
Suomen suurruhtinaskunnassa. Itsenäisen Suomen aikana paikkaa tituleerattiin
jopa “Terijoen rivieraksi”. Komeiden hiekkarantojen hurmaava vaikutus ei ole
aikojen saatossa himmennyt, joten nykyään paikka vetää puoleensa venäläistä
yläluokkaa loma-asuntoineen.
Kuitenkin varmasti meidän suomalaisisten mielissä sana
“Terijoki” assosioituu ensisijaisesti talvisotaan ja Neuvostoliiton
perustamaan, suomalaisen Otto Wille Kuusisen johtamaan nukkehallitukseen,
“Suomen kansantasavaltaan”. Varjohallituksen perustamisen oli yleinen keino
toisessa maailmansodassa, jolla saatiin hyökkäys vaikuttamaan Venäjä-mielisen
hallituksen avunannolta.
Vielä ennen päivän pääpysähdyspaikkaamme Viipuria
poikkesimme lyhyesti Kuuterselässä muistelemassa puolustusasemaa, jonka heppoisten
taisteluhautojen läpi neuvostoliittolaiset sotilaat rynnistivät jatkosodan
loppuvaiheessa.
Matkan aikana opimme etenkin 1900-luvun tapahtumista, jotka
vaikuttivat tsaarivallan murenemiseen ja Neuvostoliiton syntyyn sekä siitä,
kuinka nykyinen moderni yhteiskunta Venäjälle on syntynyt. Vaikka vuoden 1917
bolsevikkivallankumous on varmasti kaikille tuttu, matka auttoi ymmärtämään
vallankumouksen seuraukset konkreettisesti. Pietarissa tämä oli huomattavissa
esimerkiksi vieri vieressä seisovista niin tsaari- kuin neuvostoajan
rakennuksista.
Oli myös mielenkiintoista huomata, kuinka eri tavalla
venäläiset käsittelevät toisen maailmansodan tapahtumia meihin suomalaisiin
verrattuna. Tärkeää oli oppia, että jokaisella tarinalla on kaksi puolta:
Suomessa harvoin puhutaan niistä kauheuksista, joita koettiin saksalaisten
piirittämässä Leningradissa vuosina 1941-44. Matkan aikana syntyi koherentti
kuva siitä, minkälaisia historian muokkaamat Viipuri ja Pietari ovat nykyajan
Venäjällä ja kuinka yhteenkietoutuneita Suomen ja Venäjän tarinat 1800-luvulta
lähtien ovat.
Kirjoittajat: Veronika Konnos, Valtteri Torsti ja Antti
Lehtinen
Kommentit
Lähetä kommentti